Logo Lilian Spijker
praktijk voor supervisie
en andere vormen van begeleiding

Coaching

Verbeteren van het inzicht in je eigen gedrag en de effecten daarvan.

Herken je dit?

Je hebt behoefte aan een gesprek met een onafhankelijk buitenstaander. Een goed gesprek met een familielid of vriend is niet voldoende.
Je weet het even niet meer en hebt het gevoel dat alles tegelijk komt.
Je staat voor een moeilijk besluit.
Je wilt rustig en nieuwsgierig naar jezelf kijken.
Je zit in een maalstroom van gedachten en gevoelens.
Je vindt het lastig om te kiezen voor jezelf.
Je wilt een volgende stap maken en kunt daarbij wat hulp gebruiken.
Je hebt de wens om orde op zaken te stellen in hoofd en hart.
Je hebt het gevoel dat er een impasse is ontstaan in je leven, dat er ‘iets moet veranderen’.

Coaching

Coaching is een vorm van begeleiding waarin je gestimuleerd wordt na te denken over jouw vragen, gedrag en keuzes. Coaching zorgt er voor dat je in beweging komt. Voor mij is de essentie van coachen dat JIJ hierbij centraal staat. Steeds weer gaat het over wat jou drijft en beweegt, over wat JIJ te leren hebt.
Waar sta je?
Waar wil je heen?
Wat houdt je tegen?
Welke tools kun je inzetten om veranderingen te realiseren?
Het doel van coaching is altijd ontwikkeling.
Als coach fungeer ik als klankbord en spiegel. Ik faciliteer jouw leren door doorvragen, concretiseren, confronteren en doorpakken. De focus is altijd dat je het zelf doet of gaat doen. Mijn stijl van coachen is resultaat- en oplossingsgericht. Met aandacht voor jouw gevoel en met oog voor jouw ontwikkeling.
Stap voor stap realiseer je een blijvende verandering.

Praktisch

De concrete invulling van het traject en het aantal gesprekken stemmen we af op de coachingsvraag. Ik ga niet uit van een vast aantal gesprekken dat vooraf bepaald wordt. Aan het eind van ieder gesprek bekijken we of het nodig is terug te komen. Gemiddeld beslaat een traject drie à vier gesprekken van één uur.

Aanpak

Het traject start met een oriënterend gesprek waarin we met elkaar kennis maken. We laten daarbij jouw vraag aan bod komen en we gaan in op het doel van jouw vraag. Je bepaalt zelf de leerdoelen. Deze leggen we aan het begin van het traject vast, maar we toetsen en actualiseren ze ook regelmatig.

Er is geen verandering van duisternis naar licht, van stilstand naar beweging, zonder emotie.
- Carl Gustav Jung -
Lilian Spijker © 2019
Praktijk voor supervisie en andere vormen van begeleiding
Lilian Spijker